Bliv borgerrådgiver i Gribskov Kommune og vær borgernes vejviser i det kommunale system

dato

Gribskov Kommunes ambition er, at det som borger i kommunen skal være nemt at finde vej i det kommunale system, den gode dialog skal understøtte det konstruktive møde mellem kommune og borger, og borgeren skal opleve en professionel og saglig sagsbehandling med lydhørhed og medinddragelse af borgeren. Så hvis du trives med borgerkontakt, har styr på forvaltningsretten og god forvaltningsskik samt er god til at lytte, kommunikere og forholde dig neutralt, så er du måske vores nye borgerrådgiver.

Hvad skal du?
Borgerrådgiveren skiller sig ud fra andre stillinger i kommunen, da du vil referere direkte til Byrådet. Det er en særstatus, der både begunstiger og forpligter, og som kræver en høj grad af selvstændighed, objektivitet og evne til hverken at favorisere borgeren eller administrationen.

Som borgerrådgiver vil du skulle guide og hjælpe kommunens borgere, brugere og erhvervsliv med at finde rette vej i det kommunale system, både når de er usikre ved den første kontakt, eller hvis de oplever, at de er kørt fast i systemet. Din opgave er at vejlede og hjælpe dem videre og afsættet er lige dele empati og evne til at gøre paragraffer og afgørelser forståelige. Du vil derfor bidrage til at sikre, at alle oplever, at de bliver taget alvorligt og korrekt behandlet. Der ligger derfor også en tilsynsopgave i funktionen som borgerrådgiver i og med en del af opgaven er at undersøge om de juridiske regler og principper for sagsbehandlingen er overholdt. Disse erfaringer skal efterfølgende omsættes til gavn for både borgernes retssikkerhed samtidig med, at medarbejderne og organisationen udvikler sig.

Mere konkret har stillingen følgende opgaver

  • Objektiv og juridisk vurdering af afgørelser og handlinger herunder om de juridiske regler og principper for sagsbehandlingen og betjeningen af borgeren er overholdt
  • Vejledning til borgere, brugere og erhvervsliv f.eks. i forhold til gennemgang af sagsforløb, hvornår og hvordan man som borger kan klage over kommunens sagsbehandling, og hvornår og hvordan man som borger kan inddrage tilsynet, ombudsmanden og retssystemet.
  • Være opsøgende overfor, tage imod og videregive forslag til forbedring af kommunens sagsbehandling overfor borgere og erhverv til relevante fagområder.
  • Bidrage til at skabe eller genskabe en god dialog mellem kommunens medarbejdere og borgere ved at ”oversætte” lovmæssige rammer og borgernes perspektiver for den anden part i tilfælde af uenighed eller misforståelser, og dermed fungere som en neutral part og brobygger for en konstruktiv dialog mellem borgerne og kommunens medarbejdere.
  • Bistå administrationen ved generelle forespørgsler og opgaver inden for borgerrådgiverens område og kompetencer, f.eks. afholdelse af borgerrettede arrangementer.
  • Rådgive borgerne i hvordan de benytter selvbetjeningsløsninger, sender ansøgninger om tilskud, byggetilladelser, m.v
  • Udarbejde en årlig skriftlig beretning til byrådet.

Du kan læse mere om stillingen i denne funktionsbeskrivelse.

Hvad kommer du med
Jobbets alsidige karakter kræver, at du kan gennemskue komplekse problemstillinger ud fra et juridisk, forvaltningsmæssigt og menneskeligt perspektiv. Du skal derfor være imødekommende og tryghedsskabende, og du skal kunne bevare overblikket i en dialogbaseret og konfliktløsende rolle.

Herudover forventer vi, at du
  • Er uddannet jurist eller socialrådgiver
  • Har et indgående kendskab til og forståelse af forvaltningsretlige regler og principper
  • Har empati og en særlig evne for at lytte og finde frem til kernen i borgerens henvendelse uden at tage parti hverken for borger eller administration
  • Evner og har erfaring med at begå dig i en politisk styret organisation
  • Besidder en høj grad af selvstændighed og systematik
  • Kan formulere dig klart og forståeligt i både skrift og tale
  • Udviser naturlige evner for dialog og samarbejde med både borgere, brugere og erhvervsliv samt kommunens ledere/medarbejdere
  • Er udadvendt og tillidsvækkende i mødet med borgerne og god til at skabe kontakt, så de oplever sig mødt men samtidig fastholde sin upartiske rolle
  • Vi ser gerne at du har erfaring fra offentligt regi

Det praktiske
Du ansættes af byrådet, og refererer til borgmesteren i hans egenskab af formand for byrådet. Ift. personalerelaterede forhold vil du referere til Centerchef Line Okholm. I hverdagen bliver du en del af Ledelsessekretariatet, som er et team i Center for Strategi og HR. Center for Strategi og HR er en stabsfunktion med ca. 50 medarbejdere.

Har du spørgsmål til stillingen er du velkommen til at kontakte borgmester Bent Hansen på telefon 72 49 82 66.

Der er tale om en deltidsstilling med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 15 timer. Der vil være mulighed for at møde borgerne på flere måder: Åben træffetid, rådgivning efter tidsbestilling, telefonisk rådgivning, m.v.

Centeret består af 5 teams: Ledelsessekretariatet, Udvikling og Kommunikation, HR, Løn og Elever samt Service og Drift. Ledelsessekretariatet varetager byrådsbetjening samt borgmester- og direktionsbetjening, juridisk rådgivning og sagsbehandling samt koordinering og rådgivning ift. udbud- og kontraktstyring. Teamet består i dag af 12 medarbejdere.

Vi har travlt, og vi har det godt sammen. Det falder os naturligt at hjælpe både inden for eget team og de øvrige kolleger i centeret, og vi deler gerne af vores viden for at nå det fælles bedste. Vi lægger vægt på en professionel tilgang til opgaverne, og vores samspil med resten af organisationen tager afsæt i vores værdier og en anerkendende tilgang.

Ansættelse sker pr. 1. april 2025.

Løn og ansættelse følger gældende overenskomst.

Ansøgningsfrist og samtaler
Vi ser frem til at modtage din ansøgning, dit cv og evt. andre relevante dokumenter senest den 19. januar 2025.

Den 1. ansættelsessamtale afholdes den 27. januar 2025 og den 2. ansættelsessamtale afholdes den 5. februar 2025. Mellem de to samtalerunder vil der være en kognitiv kapacitetstest og en personligheds- og præferencetest.

Det er en forudsætning for ansættelses i Gribskov Kommune, at du som minimum kan oplyse en reference.

Ansøgninger modtages kun elektronisk via knappen 'Søg stillingen'.

Gribskov Kommunes værdier
Åbenhed · Tillid · Respekt · Deltagelse · Mod · Fleksibilitet


Alle oplysninger vil blive behandlet fortroligt og i overensstemmelse med regler for beskyttelse af personfølsomme oplysninger.

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Gribskov Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Center for Strategi og HR, Rådhusvej, 3200 Helsinge

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 19-01-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/0e66babd-22c3-4019-bbcf-6543109fdb44

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet