Jurist til Team Byg, Miljø og Landzone i Gribskov Kommune med fokus på forvaltningsloven og byggejura

dato

Vi søger en cand.jur. der har praktisk erfaring med forvaltningsloven og gerne med kendskab til byggeloven og planloven.

Hvem kan sige nej til at blive en del af et fantastisk godt team! Vi værdsætter vores hverdag fordi samarbejdet er godt og bare fordi Gribskov Kommune er et godt sted at arbejde. Vi prioriterer faglig sparring og godt humør – både i teamet og på tværs af fagligheder. Hos os er der politisk lydhørhed for god servicering af virksomheder og borgere og det interne arbejdsmiljø vægtes højt, hvilket bl.a. ses i opnormering af antallet af byggesagsbehandlere det seneste år. Kom til os og oplev det.

Om jobbet
Vores dygtige kollega har fået job i en anden sektor. Vi søger derfor en ny jurist til vores skønne Team Byg, Miljø & Landzone. Vi har brug for en kollega, der er uddannet cand.jur. og som har praktisk erfaring med forvaltningsloven og gerne med kendskab til byggeloven og planloven.

Du får det faglige ansvar til dagligt bl.a. for at vores afgørelser overholder lovgivningen, at nye regler bliver implementeret i sagsbehandlingen, at sparre med sagsbehandlerne om diverse problemstillinger, varetage teamets komplicerede sager, deltage i arbejdsgrupper på tværs af centrets andre teams samt udarbejde og opdatering retningslinjer og arbejdsgange.

Om dig

  • Du er er uddannet cand.jur.
  • Du har erfaring som jurist fra en anden stilling i kommune eller stat og/eller med sagsbehandling.
  • Du er god til både skriftlig og mundtlig formidling – på en måde så dine kollegaer og borgere forstår din vejledning, også selvom de ikke er jurister. Du evner at omsætte regler og formulere afgørelser på en enkel og forståelig måde.
  • Du er god til at samarbejde og skabe netværk med kollegaer på alle niveauer, med forskellige faglige baggrunde og på tværs af hele organisationen.
  • Du lægger vægt på at være produktiv i sagsbehandlingen, men har samtidig sans for at finde en passende balance ift. en kompetent og systematisk sagsbehandling.
  • Du er i stand til at arbejde selvstændigt med evne til at træffe beslutninger.
  • Du kan arbejde i et travlt miljø, hvor det er nødvendigt at kunne prioritere mellem opgaverne, og kan bevare overblikket også selvom der er mange bolde i luften.
  • Du er humoristisk og humørfyldt, så du er med til at sprede god energi til kollegaer og samarbejdspartnere.

Om arbejdsstedet
Du bliver ansat i Center for Teknik og Borgerservice, hvor Team Byg, Landzone og Miljø hører til. Teamet består af 28 medarbejdere, og vi har et stærkt fagligt miljø. I byggesagsteamet er vi 15 byggesagsbehandlere, tre administrative sagsbehandlere og en jurist.

Dine opgaver ligger primært i Byggeteamet og dermed inden for byggeloven og planloven. Men dine kompetencer inden for forvaltningsretten bringes i spil i hele teamet også Miljø og Landzone.

Vi har de seneste år haft stort fokus på at arbejde med effektiviseringer og på at nedbringe sagsbehandlingstider, hvilket har betydet, at vi nu er godt med i sagsbehandlingen af nye ansøgninger.

Vi lægger stor vægt på en sparringskultur, og på såvel det interne som det udadrettede samarbejde. Vi har et tæt samarbejde med den øvrige del af det tekniske område. Vi lægger vægt på en god servicekultur, så borgere og virksomheder sikres en god oplevelse i kommunen. Særligt er der stort fokus på at forbedre forholdene for erhvervslivet, og således et særligt fokus på god og hurtig sagsbehandling af vores erhvervssager. Vi har en helhedsorienteret og vidensbaseret tilgang til opgaverne og er løsningsorienterede.

En af de ting, dine kommende kollegaer vægter højest, er at bevare de gode relationer kollegaer imellem samt de stærke kollegiale fællesskaber, som kendetegner Team Byg, Landzone & Miljø. Vi lægger stor vægt på en god tone og respektfuld omgang med hinanden. Vi har en meget værdsat kultur hvor det er muligt at dele både gode og dårlige oplevelser og hvor vi kollegaer i mellem har en humoristisk og humørfyldt hverdag.

Vores byggesagsbehandler varetager bl.a. følgende opgaver
  • Byggesagsbehandling af byggeri i forhold til byggelovgivning og anden relevant lovgivning. Sidstnævnte handler især om planloven, naturbeskyttelsesloven og vej- og miljølovgivningen, hvor sagsbehandleren enten selv eller i samarbejde med andre skal sikre, at vilkår og tilladelser i henhold til anden lovgivning indgår i byggesagsbehandlingen.
  • Behandling af helhedsvurderinger og dispensationer i forhold til bygningsreglementet/byggeloven og planloven
  • Sikre lovliggørelse af ulovligt byggeri, evt. ved udstedelse af påbud og politianmeldelse
  • Sagsbehandling vedrørende udstykning og andre matrikulære forhold
  • Generel vejledning til borgere og virksomheder om muligheder i forhold til byggerier
  • Politisk betjening af relevant udvalg (primært Klima, Teknik og Miljø)
  • Opfølgning på mangelskrivelser
  • Screening af byggesager sammen med administrativ sagsbehandler

Vores administrative sagsbehandlere varetager følgende byggetekniske opgaver
  • Den primære borger kontakt
  • BBR-indberetninger
  • Screening af byggesager
  • Færdigmeldinger
  • Ibrugtagningstilladelser

Vores jurist varetager følgende opgaver
  • Sparring med byggesagsbehandler om juridiske problemstillinger
  • Gennemlæsning af afgørelser i visse sager
  • Interne juridiske kurser i teamet.
  • Selvstændig sagsbehandling af særlige komplicerede sager.

Vi anvender LEAN-baserede principper med fælles digitale reolsystemer i vores prioritering af sager ud fra princippet om at løfte i flok.
Vi ser os selv som positive, engagerede og fagligt velfunderede. Vi arbejder meget selvstændigt og lægger vægt på et godt arbejdsmiljø med godt samarbejde og gensidig respekt.

Løn- og ansættelsesvilkår
Efter gældende overenskomst. Stillinger er som udgangspunkt på fuld tid med tiltrædelse 1. februar 2026 eller efter aftale.
Vi har flekstid, og er en fleksibel arbejdsplads. Det er muligt med hjemmearbejdsdage efter aftale.

Yderligere oplysninger
Du er meget velkommen til at kontakte teamleder Anne Skelmose Juhl, telefon 72 49 67 94.

Ansøgningsfrist
Vi glæder os til at modtage din ansøgning senest den 8. januar 2026.
Samtaler vil blive afholdt uge 3, 2026, hvor vi også udvælger kandidater til anden samtale.

Det er en forudsætning for ansættelse i Gribskov Kommune, at du kan oplyse minimum én reference.

Ansøgninger modtages kun elektronisk via knappen 'Søg stillingen'.

Gribskov Kommunes værdier
Åbenhed · Tillid · Respekt · Deltagelse · Mod · Fleksibilitet


Alle oplysninger vil blive behandlet fortroligt og i overensstemmelse med regler for beskyttelse af personfølsomme oplysninger.

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Gribskov Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Center for Teknik og Borgerservice, Rådhusvej, 3200 Helsinge

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 08-01-2026;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/find-job/7a3fa397-3d74-442e-8875-83157d9a9fb6

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet